Belang van goede ontvangst

Een beetje bedrijf heeft wel een receptie. Er komen de hele dag mensen over de vloer, voor overleg, klanten misschien, zakenpartners mogelijk en allemaal moeten ze ontvangen worden. Misschien moeten de zakenpartners wel bezoekersregistratie voltooien, of is het bedrijf zo groot dat zelfs de medewerkers toegangsregistratie moeten ondergaan. In onze wereld hebben we heel erg de neiging te gaan voor efficiency en dergelijke woorden die geliefd zijn onder hoge bazen en uit het oog te verliezen hoe belangrijk de mens is als mens. Natuurlijk zijn dit soort processen erg goed te vatten in automatisering. Het is prima te doen om een systeem zo in te richten dat mensen zichzelf in kunnen schrijven bij een receptie en de receptie op digitale wijze allerlei vragen kan beantwoorden, maar dit schiet het doel van de receptie voorbij.

Het doel van een receptie hoort te zijn de ontvangst. De goede ontvangst van klanten, bezoekers en eventueel werknemers. Een computer kan dit momenteel in ieder geval niet vervangen nog. Het kleine stukje menselijk contact dat er is op zo’n moment moet niet in waarde onderschat worden. De wereld waarin wij leven lijkt steeds meer te neigen naar het verminderen van contact. Door de digitalisering van de wereld hoeft men steeds minder vaak het huis uit en zo kunnen vermoeiende dingen vermeden worden zoals sociaal contact. Toch is uiteindelijk de omgang met mensen in de wereld het belangrijkste dat er is. De mens is een sociaal dier en diep van binnen is voor veel mensen datgene waar ze echt in geloven de intrinsieke waarde van de mens. Hierom is het heel belangrijk om contacten met mensen maar minimaal te beperken en beroepen als de receptionist toch gewoon nog behouden, zodat we niet in een wereld komen te leven waar alles maar via computers geregeld wordt, zonder echt contact.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *