Post COVID ondernemen… Hoe gaan we om met het nieuwe normaal?

Uitdagingen en kansen zien

Alle ondernemers stonden voor een hele uitdaging door de Corona crisis. Lockdown na lockdown, strikte maatregelen, onzekerheid… Het ondernemerslandschap en de gekende manier van werken werd grondig door elkaar geschud. Een crisis dwingt ook verandering af, innovatie en ‘anders denken’. Met mondjesmaat keren we terug naar een iets normaler leven en ondernemers kijken met nieuwe ogen naar hun bedrijf, hun klanten, hun omgeving en ook naar zichzelf.

Wendbaarheid is een blijver

Door deze crisis ervaarden we hoe cruciaal het is voor ondernemers om hun organisatie continu te verbeteren en de nodige flexibiliteit aan de dag te leggen. Zo waren er zelfstandigen die snel hun businessmodel omzwaaiden, mee evolueerden en daardoor konden inspelen op nieuwe kansen. Resto’s kwamen met take away gerechten, lokale handelszaken creëerden overnight webshops en werknemers werkten plots fulltime @home via videomeetings.

Heel wat euvels die de crisis deed verdwijnen, zullen ook na corona achterwege blijven. Je onderneming dient dus zo wendbaar mogelijk te blijven zodat snel schakelen bij nieuwe opportuniteiten vlot lukt.

Ervaar je nog werkpunten in de organisatie van je bedrijf, investeer dan in de vereiste infrastructuur en vind de manier van werken in uw bedrijf opnieuw uit. Een bedrijvencentrum kan je daar enorm bij ontzorgen en in ondersteunen. Een goede bereikbaarheid van je onderneming is een must voor een goede interactie en aansluitend een verkoop te genereren.

Digitale dienstverlening en ‘real life’

Ondernemer en klant leken nooit zo ver uit elkaar als in Covid-tijd. Menselijk contact werd plots een schaars goed. Gelukkig vonden we al snel de weg naar verschillende digitale communicatiekanalen. Menselijke interacties zijn nu eenmaal niet te onderschatten en het persoonlijk contact was een te groot gemis. Post-Covid is hét moment om hier positief op in te spelen en uw klantbeleving te optimaliseren. De magic combo van een digitaal platformen om de klant vlot te servicen met een ‘live’ touch zoals een face to face gesprek doen wonderen. Zaken organiseren als een miniworkshop, een ontmoetingsevent ed. geven die extra touch, dat ietsje meer aan de ervaring met je klant. Zoek je een top locatie om je mensen te ontmoeten, bekijk dan even de mogelijkheden van BC Waasland. Zij bieden allerhande vergaderzalen en evenementen locaties aan om even samen te zitten met je klant.

Duurzame groei

Er gaan altijd wel risico’s bestaan die men oorspronkelijk nooit voor mogelijk hield. Het is dan ook van groot belang dat ondernemers ten volle inzetten op ontwikkeling, onderzoek en innovatie om hun zaak op een duurzame manier te laten draaien. Duurzaamheid is een must. Ga na wat je klanten nodig hebben en benadruk waar jij het verschil kan maken voor hen én voor de maatschappij. Jouw klanten hechten hier ook veel belang aan. Co-creatie en innovatie vragen om een integratie in de evaluatie van je medewerkers. Zitten R&D, CO2-impact en klanttevredenheid al vervat in jouw bedrijfsdoelstellingen? Wat met ecologische investeringen en kunnen jullie ook in de toekomst waarde blijven creëren? Alvast stof tot nadenken want “duurzaamheid wordt de nieuwe winstgevendheid”!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *